کد مطلب:289576 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

نهج البلاغه و قائم
از آنجا كه كتاب «نهج البلاغه» حاوی سخنان برگزیده امام امیر المؤمنین علیه السّلام و بیانگر اسلام راستین و برگردان شیوائی از قرآن كریم است، این سؤال مطرح می شود كه:

موضوع مهدویّت در اسلام به طور كلّی و انطباق آن با امام دوازدهم شیعه «حجّة بن الحسن العسكری علیه السّلام» از نظر این كتاب چگونه و تا چه حد از واقعیّت برخوردار و قابل قبول است؟

مسأله مهدویّت امام دوازدهم (عج) و ظهور آن حضرت در آخر الزّمان در كتاب «نهج البلاغه» از دو نظر قابل بررسی و دارای زمینه برای مطالعه و تحقیق است:

نخست از دیدگاه مَلاحِم و پیشگوئیهای امام كه قسمتی (امثال روی كار آمدن بنی امیّه، حكومت حجّاج بن یوسف، سقوط بنی امیّه، افتادن زمام امور به دست بنی العبّاس، قیام زنج در بصره، فتنه مغول و...) در گذشته به وقوع پیوسته است و قسمت دیگر مربوط به آینده جهان است از قبیل ظهور مهدی (عج) و قیام جهانی آن بزرگوار كه به خواست خدا در آینده به وقوع خواهد پیوست.

اكنون تنها به ذكر شماره خطبه هائی (شماره خطبه بر اساس نهج البلاغه چاپ «صبحی صالح» تنظیم شده است.) كه حضرت در آن به مهدویّت اشاره فرموده اند اكتفاء كرده و تفصیل آنها به كتب دیگر واگذار می شود. (به عنوان نمونه به كتاب «مهدی منتظر در نهج البلاغه» تألیف «مهدی فقیه ایمانی» مراجعه شود.)

خطبه 100- وَ خَلَّفَ فینا رَایَةَ الْحَقَّ...

خطبه 138- یَعْطِفُ الْهَوی عَلَی الْهُدَی...

خطبه 150-... یا قَوْمِ هَذا إبّانُ وُرودٍ كُلَّ مَوعُودٍ...

خطبه 182- قَدْ لَبِسَ لِلْحِكْمَة جُنّتَها...

خطبه 187- ألا بِأبی وَأُمی هُمْ عِدّةٍ أسماؤهم فی ألسّماءِ مَعْرُوفةٌ...

خطبه 195- إلْزَموا الارضَ، وَ اصْبِروا عَلَی الْبَلاءِ...

حكمت 147- أللهمّ بَلی لا تََخْلوا الْأرضِ مِنْ قائِمٍ لِلّهِ بِحُجَّةٍ،...

حكمت 259- لَتَعْطِفَنَّ الدُّنیا عَلَینا...

حدیث یك- فَإذَا كَانَ ذَلِكَ ضَرَبَ یَعّسوبَ الدّینَ بذَنبِهِ...